Tuesday 20 September 2016

What em doing for living (Part 1)

Woah ! Lama gila tak menulis ! Eyhh menaip!
Yeay ahhhh menaip sesuka hati !
So, hari ni hari kedua aku kat hostel
Tingkat 4, takde lif dan rumah aku je ada orang kat aras ni
Siap bumbung bilik aku berbunyi lagi waktu siang
Waktu malam, senyap je.

Tapi tapi tapi
Bukan itu yang nak di fokuskan untuk entry kali ini
Hewhewwwwww !
So, here we go !

What em do for living ?
Last kelas 3 bulan lepas
Ha lama gila punya cerita baru nak taip
Lecturer aku ada offer job
Dia tanya siapa volunteer nak tolong buat kerja survey
I was like ha? survey?
Macam FYP aku je
So, aku pun join lah

Dipendekkan cerita sebab nak taip tapi malas
HAHAHAHA
Lepas 3 kali taklimat
Maka mula lah kerja kerja survey !
Kerja ni kena siap dalam masa 2 minggu je, okayyyyy

Permulaan yang bagus bagi aku sebab senang nak deal dengan person in charge
Kerja kerja ni memang melibatkan elektrik dan aku memang bukan budak elektrik
Tapi knowledge sikit sikit tu ada la dapat daripada taklimat yang 3 kali tu
Di tambah dengan aku tanya Mr Google

Basically survey ni melibatkan hampir seluruh negeri negeri di Malaysia
So, aku cover area Shah Alam, Selangor
Mostly, aku akan deal dengan technician bahagian elektrik
Dan dorang memang handsomeeeeeee KAHKAH !

Antara soalan yang femes ditanya masa jalankan survey :
1. Datang sorang ke? Ye, saya datang sorang
2. Praktikal student daripada mana ni? Saya bukan student, saya kerja dengan MJC. Sambil buat muka macam orang dah kerja
3. Buat FYP ke? Taklah, survey ni untuk Suruhanjaya Tenaga

So, lepas 2 minggu setel laa semua kerja kerja ni
Time untuk buat report !
Tampal tampal resit claim parking, claim toll dan claim minyak
Tak lupa juga claim survey !
1 survey lumayan juga laaa bayaran dia !

Last nak cerita
Pengalaman tu best
How u deal with rejection was very challenging 
And a good connection with all those people someday maybe will bring back u to them
Ada yang minta name card, since tak ada name card so aku bagi je number terus
Mudah bukan? 

Haaa ni je lah entry untuk kali ini !
Entry orang yang malas taip tapi nak juga taip !
KAHKAH !
Kenapa Part 1 ? Sebab mestilah akan ada Part 2
Tak sabar pulak nak tulis Part 2 !
Okayyyy, till I write again ! See ya !


Terima kasih kepada semua pihak yang terlibat
Kalau nak tahu aku buat survey apa 
boleh laa pm/dm/text or direct call aku

No comments: